luni, 22 noiembrie 2010

Calatorie fara sfarsit- partea a treia- Lev Dodin

"Desi exista anumite diferente, cele mai multe fiind formale, avem multe lucruri in comun cu Craig. Mai presus de toate, impartasim o idee foarte asemanatoare despre teatru. In centrul ei se afla cautarea emotionala a sensului nostru pe pamant. Unealta noastra principala este sa experimentam si sa provocam emotii. Din pacate, emotiile noastre au devenit teribil de superficiale si asa ne-am departat cel mai tare de Shakespeare. Acest lucru ne-a afectat viata de zi cu zi; nu ne convine resimtirea emotiilor, si cu atat mai putin exprimarea lor. La nivel subconstient, si teatrul a gasit necesar sa se rigidizeze putin ca sa tina pasul cu acest secol vlaguit. De aceea a aparut fenomenul teatrului privat de emotie. A fost numit "intelectual" sau "conceptual" dar ar fi mai potrivit sa fie numit "fara talent", pentru ca orice gand in teatru are valoare numai atunci cand este exprimat emotional."

"Shakespeare este un artist prea misterios, prea magic, prea mare si prea intelept. El stie toate secretele. Nu poti sa-l patrunzi dintr-o singura perspectiva."

"Arta este cand nu poti sa te stapanesti sa nu faci un lucru pentru ca ai nevoie sa-l faci. Multi scriitori si artisti si-au gasit adevaratele subiecte abia in tarziul vietii."

"Lumea de azi e plina de anxietati, de tensiune si de violenta. Arta trebuie sa lupte cu aceste boli; intr-un fel, viata in sine este o boala. De ce-i place omului sa omoare alti oameni? Pentru ca ii prelungeste sederea in aceasta lume. Fiecare act de violenta anuleaza gandul la slabiciunea noastra si, implicit, la conditia de muritor. Alegand sa nu folosim forta este un semn ca suntem constienti de propria mortalitate. Permitandu-ne sa fim slabi, aratam ca suntem puternici. "

"Cand citesti ceva pentru prima oara, crezi ca ai perceput tot ce este acolo. Te inseli amarnic. De fapt abia ai vazut varful aisbergului."

"De obicei, cu cat e mai puternica iubirea, cu atat e conflictul mai mare. Intreaga tragedie clasica se baza pe dragoste. Daca Electra nu si-ar fi iubit tatal, daca Clitemnestra nu si-ar fi iubit sotul si fiica atat de mult, nu am fi avut acel intreg lant de crime: ele au fost infaptuite in numele dragostei."

"Daca nu incurajam actorul sa intersecteze personajul cu propria experienta, sa-si aminteasca anumite detalii, atunci n-o sa devina niciodata viu, n-o sa fie niciodata veridic pe scena."

"Extragerea unor situatii si momente familiare din amintiri si din experiente personale- indiferent daca fizice sau psihice- este o parte foarte importanta din procesul de repetitii. Chiar si atunci, foarte mult depinde de atmosfera la repetitii, de cat de apropiati sunt actorii intre ei si de vointa lor de a se deschide unul fata de celalalt si fata de regizor. Problema unei companii care s-a constituit in graba este ca, in loc sa se deschida catre ceilalti, oamenii tind sa se protejeze."

"Dragostea este la radacina celor mai puternice conflicte: iubirea necunoscuta, iubirea respinsa, iubirea tradata, iubirea umilita- care s-a transformat in ura si viciu."

din "Calatorie fara Sfarsit" Lev Dodin

2 comentarii:

  1. spune-mi, te rog, unde pot gasi cartea... este a treia oara cand citesc cele 3 postari referitoare la ea. iti multumesc mult pentru ele!

    a:) ma numesc sara.

    RăspundețiȘtergere
  2. draga Sara, nu stiu pe unde o mai poti gasi, eu am cumparat-o acum doi ani, in timpul Festivalului de Teatru de la Sibiu... ma bucur mult ca iti sunt de folos postarile. Toate cele bune! laura maria

    RăspundețiȘtergere